VIII. A KOMPLEX FOGLALKOZÁSOK RENDSZERE
A komplex foglalkozások lényege:
a, Komplex rendszereket, folyamatokat értelmeznek az óvodás gyermek szintjén.
b, A foglalkozásokat problémacentrikusság és egy-egy vezető szempont megléte jellemzi.
c, A foglalkozásokon tudatosan, és tervszerűen integráljuk, az adott problémához tartozó is-
mereteket.
1. A társadalmi érintkezést megalapozó komplex foglalkozások
1. 1. Anyanyelv
Az anyanyelvi nevelés valamennyi tevékenységi forma keretében megvalósítandó feladat.
Az anyanyelv a legfontosabb eszköze a szociális kapcsolatok kiépítésének és az emberek közötti kommunikációnak. A beszéd és a gondolkodás egymással szoros kapcsolatban áll. Ha tehát az anyanyelvi nevelés feladatait fontosnak tartjuk, és a gyermeket nyelvi fejlesztésben részesítjük, nemcsak tisztábban és jobban fog beszélni, hanem a gondolkodása is fejlődik. Az óvodai anyanyelvi nevelés komplex folyamat, ami a nevelési folyamat egészében jelen van. Minden feladatot, minden tevékenységet áthatva segíti a gyermek önbizalmának kifejlődését, szociális kapcsolatainak kialakítását és elősegíti a gyermek zökkenőmentes iskolai tanulásának megkezdését. Nem megfelelő kifejezőképességgel rendelkező, beszédében gátolt gyermek, gondolkodási képességét nem tudja megfelelően használni.
Ugyanakkor egy kevésbé intelligens jó kifejezőképesség birtokában jobb teljesítményt képes felmutatni. Ezért fordul elő gyakran, hogy a fejletlen beszédképességű gyermeket gyakran teljesítménye alatt értékelik. Minden gyermek beszédét meghatározza az otthoni környezet Az óvoda fejlesztési feladatainak, tehát a család, a környezet megismeréséből kell kiindulni, és a gyermek egyéni képességeinek megismerésén keresztül kell hatást kifejteni. A fejlesztésnek, a gyermek élményeihez kapcsolódva és a tapasztalatszerzéssel egybekötve lehet értelme. Az óvodapedagógusnak arra kell lehetőséget biztosítani, hogy nyugodt légkörben, életszerű helyzetekben minden gyermek beszélhessen arról, ami érdekli, ami foglalkoztatja. Semmiféle türelmetlenség vagy a gyermek korlátozása nem megengedhető az anyanyelvi nevelés során. Az óvoda tevékenységgel gazdag élete, a kellemes, nyugodt légkör alapvetően meghatározza az anyanyelvi nevelés fejlesztését. Ilyen körülmények között a gyermekek szívesen és gyakran beszélnek. A nap folyamán bármikor adódhat lehetőség a beszélgetésre, de célszerű a hétfői napokon erre külön is tekintettel lenni, hiszen ilyenkor otthonról és a környezetből hozott rengeteg élményt és tapasztalatot mondják el a gyermekek. A környezet, példamutató, tiszta és szép beszéde mintát nyújt, ösztönzést ad a kisgyermeknek a beszédre. Különösen fontos, hogy az óvodapedagógus ügyeljen beszédének stílusára, hanglejtés, a dinamika, a hangsúly megfelelő alkalmazására. Beszéde legyen érhető, egyszerű és világos. Figyeljen arra, hogy a gyermekek mindig választ kapjanak kérdéseikre. Ne vegye el a gyermekek kedvét állandó javítással és figyelmeztetéssel a folyamatos beszédtől. Dicsérje és biztassa a bátortalanabb gyermekeket, serkentve őket a beszédre. A gyermekek anyanyelvi fejlettségét folyamatosan kísérje figyelemmel. Figyeljen arra a gyermekre, amelyik beszédhibával, beszédgátlásossággal, beszédbeli elmaradással küzd. Szükség esetén kérje szakember segítségét.
Fontosnak tartjuk, az anyanyelv fejlesztését, hiszen az anyanyelv a legfontosabb eszköze a szociális kapcsolatok kiépítésének, és az egymás közötti kommunikációnak. Figyelembe vesszük, hogy minden gyermek más-más környezetből érkezik és különböző fejlettségi szinten.
A feladataink megtervezésénél a család, a környezet, a gyermek, egyéni képességeinek megismeréséből indulunk ki.
A sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztésében, -a logopédus segítségével,- a beszédészlelés, a beszéd nyelvi képzés, a verbális kifejezőképesség és a beszédkedv területén van kiemelt feladatunk.
Az óvodapedagógus feladatai az anyanyelvi nevelés fejlesztésében:
- Beszélgetésre alkalmas nyugodt, kiegyensúlyozott légkör megvalósítása.
- Anyanyelv ismeretére, megbecsülésére, a természetes beszéd és kommunikációs kedvének fenntartása, ösztönzésére törekedjenek és a gyermek meglévő tapasztalataira építsen.
- Valamennyi tevékenységi forma vezetésben megvalósuljon az anyanyelvi nevelés, törekedjen a javítgatás elkerülésére.
- A beszédöröm biztosítása: arra nevelni a gyermekeket, hogy bátran nyilatkozzanak meg, mondják el élményeiket.
- Teremtsen lehetőséget, minden gyermeknek, a folyamatos beszéd gyakorlására.
|