TASS KÖZSÉG OVODÁJÁNAK HONLAPJA
TASS KÖZSÉG OVODÁJÁNAK HONLAPJA
Hírek, képek, események
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Pedagógiai program 5
Pedagógiai program 5 : Pedagógiai program 5

Pedagógiai program 5

  2010.07.26. 10:49

 

2, A tevékenységek szerepe a nevelési cél elérésében:
 
A gyermek személyisége és a tevékenysége kölcsönösen egymásra hatva fejlődnek.
1.      A gyermek tevékenykedő lény. Személyisége komplex tevékenységek által A gyermeki tevékenység fogalma összefoglalható az alábbiakban: 
   a, Valamilyen belső szükséglet kielégítésének vagy külső követelmények teljesítésének
       eszköze
   b, Képesség-felhasználás, képességfejlesztés eszköze  
2.      A nevelőhatás belső – a tevékenység tartalmából eredő, feltételei:
   a, az egyén számára érdekes, a csoport számára fontos, hasznos tevékenység legyen
       (aminek hasznosságát egyre szélesebb közösség ítélheti meg)
   b, a célkitűző és célmegvalósító tevékenység egysége érvényesüljön
   c, a tevékenység és az eredmény kölcsönös feltételezettsége biztosítva legyen (csak a
       végigvitt, befejezett tevékenységnek van élményereje)
   d, a tevékenységrendszer teljessége zavartalan legyen kettős szempontból:
          - elégítse ki a gyermek akciószükségletét
          - oldja meg az adott gyermekközösség valamennyi feladatát (az önkiszolgálástól a       
            csoportélet kialakításától a környezet formálásáig) 


 


 

3.      A nevelő hatás pedagógiai feltételei:
          a, A tevékenység pedagógiai előkészítése (ráhangolás, tudatosítás stb) közös feladata
              óvodapedagógusoknak, dajkának és az egész óvodai környezetnek.
          b, A tevékenység pedagógiai megszervezése az óvoda dolgozói részéről nagy tapinta-
               tot igényel (semmit se végezzünk el a gyermekek helyett, de mindenben segítsük
               amikor arra szükségük van a gyerekeknek)
          c. A tevékenység pedagógiai értékelése ugyancsak alapvető feladata az óvodapedagó-
             gusnak. A siker, a sikertelenség okai, a jól vagy rosszul megválasztott tevékenységi
             mód, az együttműködés megléte vagy hiánya stb. lehet az értékelés kiinduló alapja.
4.      A személyiség felfogható az egyénre jellemző tevékenységhierarchiaként
A gyermek számára meg kell adni a lehetőséget az önállóan megválasztott belsőből fakadó tevékenységre. A gyermeki tevékenység szervezésekor szükséges figyelembe venni a 3-7 éves korú gyermekek tevékenységének jellemzőit. A 3-7 éves korú   gyermeket, tevékenységi vágy jellemzi.Bármilyen mozgás, cselekvés, változás felkelti a gyermek figyelmét, és utánzásra ösztönzi. A megismerési vágy a kíváncsiság életkori sajátossága az óvodáskorú gyermeknek.A gyermek tevékenysége gyakran változik; minél kisebb a gyermek, annál gyakrabban változtatja tevékenységi formáit. Ennek következtében egy adott tevékenység általában rövid ideig tart és nincs mindig összhangban a kitűzött céllal. Az óvodapedagógusnak tudnia kell, hogy az életkor és az egyéni adottságok nagymértékben meghatározzák a gyermeki tevékenység minőségét és mennyiségét, tehát ezt figyelembe véve segítheti elő a tevékenységek minél szélesebb kibontakoztatását a csoportban.A 3-7 éves korú gyermek életmegnyilvánulásaiban nem különülnek el élesen a különböző tevékenységek. A gyermek számára a játék lehet munka is és fordítva. A közösségért végzett faladat lehet játék, esetleg a szabadidő kellemes eltöltése.
 
 
Az óvodapedagógus feladatai a tevékenységek megszervezésében:
 
-     Biztosítsa minél változatosabb többfajta tevékenység egy időben történő gyakorlásá-
            hoz a megfelelő feltételeket (idő, hely, eszköz, ötletek) 
-         A tevékenységek megszervezésében támaszkodjon a gyermekek tapasztalataira a gyer-
mekek aktuális élményvilágára 
-         Élmények nyújtásával segítse elő a minél sokrétűbb és minél komplexebb tevékeny-
      ségformák kialakulását az óvodai csoportban 
 
 
 3.     A képességek szerepe a nevelési cél elérésében   
 
 
 A tevékenységközpontú óvodai nevelés, olyan képességek kifejlesztését jelenti, amelyek a társadalomban létező, elképzelhető pozitív tevékenységek gyakorlásához szükségesek. Végső soron minden alkotó, termelő képesség társadalmilag szükségesnek tekinthető. Az egyéni képesség részben öncél, az önmegvalósítás eszköze, a társadalmi haladás feltétele, forrása.
Ezt a kettős meghatározottságot a pedagógiának nem áll módjában megkerülni, a belső arányokon, a tendenciákon azonban lehet módosítani, az önmegvalósítás és a társadalom érdekeit szolgáló tevékenység teljes vagy részleges egybeesését elő lehet segíteni. 
     A tevékenységszervezés és a képességfejlesztés kölcsönös kapcsolatban áll egymással:  
A nevelés a társadalmilag szükséges egyéni képességek intenzív fejlesztése. Ebbe a minőségben egyszerre több részfunkciót teljesít; 
A nevelés - orientáló tevékenység is,
                  - tevékenységszervezés is,
            - képességfejlesztés is.
 Az első két funkcióval korábban már foglalkoztunk. Most a harmadik részfunkció sajátosságait és teljesítésének feltételeit vizsgáljuk közelebbről.
       A lehetséges emberi képességek és tulajdonságok száma szinte végtelen; ezeket képtelenség lenne áttekinteni, és külön-külön formálni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lennének a nevelés szempontjából kitüntetett képességosztályok.
A társadalmi és egyéni szempontokból lényeges képességek két nagy csoportba sorolhatók:
1.      Az első csoportba tartoznak a kooperációs képességek,
2.      A másik csoportba tartoznak a kommunikációs képességek.    
Az együttműködési és érintkezési képességek jellegét, tartalmát, színvonalát, hatékony-
ságát, stb. mindenek előtt az alapul szolgáló tevékenység társadalmisága (közhasznú volta, kulturális színvonala, relációgazdagsága, stb.) határozza meg.
Más szóval: korántsem mindegy, hogy miben kooperálunk, hogy miről kommunikálunk.
A tevékenység több szempontból is bázisa a képességfejlesztésnek
-         a tevékenység a kifejlesztett képesség forrása (mivel a képességek tevékenység közben fejlődnek)
-         a tevékenység nem csak forrása, hanem célja is a képességek fejlesztésének (a képesség, meghatározott tevékenységekre való alkalmasság)
-         a tevékenység a kifejlesztett képességek felhasználásának, kifejtésének színhelye (a képességek csak meghatározott tevékenységekben nyilvánulnak meg.
A képesség és a tevékenység annyira mély genetikus kapcsolatban áll egymással, hogy csak a reáltevékenységekre alapozott nevelésnek lehet igazi esélye a sikeres képességfejlesztésre, hiszen minden képesség valamilyen tevékenységre való alkalmasság, és a képességek csak te-
vékenységekben fejlődhetnek ki és nyilvánulhatnak meg. Ez az általános képességekre is érvényes. Nincs olyan általános képesség, amelynek ne valamilyen konkrét tevékenység lett volna az eredeti forrása. A kommunikációra és kooperációra való képességet a gyermek a kommunikáció és a kooperáció egymással összefüggő folyamatában, a kommunikáció és a kooperáció gyakorlása közben és által szerezheti meg. Ezek, mint említettük, kitüntetett képességosztályok, bár nem tartalmazzák az emberi képességek összességét, magukban foglalják azokat a lényegi képességeket, amelyek a tudatos emberi élet folytatásához elsőrendűen szükségesek. Az emberi képességek összessége több emberformáló folyamat, pl: a szocializáció, a művelődés eredményeként jelenik meg. Az előbbiek azonban itt is aktív szerepet töltenek be: szervezik, rendezik, hatékonyabbá teszik, stb. az egyén képességstruktúráját.

 
Az óvodapedagógus feladatai a képességek fejlesztésében:
- Folyamatosan biztosítja a gyermekek számára, a képességeik kibontakoztatásához szükséges
   tevékenységek gyakorlásának lehetőségeit
- A folyamatos megfigyelés útján alkosson tiszta képet a gyermek meglévő képességeiről.
   Ennek ismeretében törekedjen a képességek fejlesztésére.
- A kiemelkedő képességű és a részképességek fejlődésében elmaradott gyermekre, egyénre           
   szabott fejlesztési terv alapján gyakoroljon hatást.

- Minden gyermek képességét önmagához – a saját lehetőségeihez – viszonyítva igyekezzen
   fejleszteni.

 

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Pontos idő
 
Számláló
Indulás: 2009-09-23
 
Kedvenc linkjeink
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak