- A beszoktatás
Valljuk, hogy gyermek egész későbbi óvodai életére kihat a beszoktatás minősége, gyöngédséget és időt igényel a gyermekek beszoktatása. Az új gyermekeket nem fogadjuk egyszerre. Mindenki számára megnyugtatóbb a fokozatos és folyamatos beszoktatás. Így 4-6 új gyermekre kell fokozott figyelmet fordítanunk és jut idő a többi gyermekkel való foglalkozásra is. Ilyenkor a gyermek és a szülő egyéni igényei szerint először 1-2 órát, majd egyre hosszabb időtartamot töltenek el a gyermekek az óvodában, eleinte az anyával együtt.
Hogy meddig tart a beszoktatás, mindig minden gyermek esetében egyénileg a szülővel közösen döntünk. Azokon a napokon, amikor több gyermeket is fogadunk célszerűnek tartjuk, ha váltásban dolgoznak, hogy mindkét óvodapedagógus, hosszabb időt töltsön az intézményben. A beszoktatás ideje alatt nem kívánjuk meg egyetlen gyermektől sem, hogy bekapcsolódjon a csoportban folyó tevékenységbe. Az önkéntesség az egész óvodai élet folyamán rendkívül fontos, a beszoktatás alatt pedig egyenesen hangsúlyos szabálya a gyermekekkel való foglalkozásnak. Az utánzási hajlamra építve előbb-utóbb úgyis minden gyermekeknél elérjük, hogy beilleszkedik a csoportba és bekapcsolódik a tevékenységbe. A beszoktatatás alatt kiépül a gyermekben az a bizalom, ami később az óvodapedagógus, és a gyermek aktív együttműködését meghatározza. A bizalom kiépítése a szülők irányában is rendkívül fontos. Éppen ezért jó, ha a beszoktatás alatt a szülők bent tartózkodnak az óvodában, mert saját tapasztalataik győzik meg őket arról, hogy jó helyre került a gyermekük. A szülők a beszoktatás után is bármikor bent tartózkodhatnak az óvodában, ha ezt igénylik és maguk az óvodapedagógusok is kérik, várják a szülők a folyamatos együttműködését.
- A gyermekek gondozásával kapcsolatos feladatok
A gondozás az óvodai nevelőmunkát megalapozó tevékenység, melynek feladatai részben átalakulnak, részben pedig felerősödtek a társadalmi folyamatok hatására. Ma olyan jelenségekkel is gyakran találkozunk az óvodában, ami nem volt jellemző néhány évvel ezelőtt. Sajnos nagyon sok a gondozatlan, nem megfelelően öltöztetett vagy étkeztetett gyermek. A zavartalan fejlődéshez, az egészség fenntartásához, a gyermekek fokozott gondozása elengedhetetlen követelmény. A gondozási feladat végzése az óvodában dolgozó valamennyi felnőtt feladata, ami az óvodapedagógust nem mentesíti a tényleges teendőktől, csupán arról van szó, hogy neki kell összehangolni, megtervezni, átgondolni a többiek munkáját is. Az óvodai környezet esztétikus, harmonikus és célszerű kialakítása, a vészforrások minimálisra csökkentése, az óvodai napirend helyes kialakítása, a gondozási
feladatok végzését könnyíti meg. Az óvodába kerülő gyermek számára a környezetváltozás, az idegen emberek, új életfeltételek, a megszokott környezettől való elszakadás nagyon komoly nehézséget jelent. Ezek a változások átmeneti zavarokat okozhatnak. A gondozás, a gyermekkel való törődés az első kapocs, ami közel viszi a felnőttet a kicsihez, ami lehetővé
teszi, az átmeneti problémák kezelését. Az óvodának a gondozás olyan alapvető feladata, amit nem adhat fel, amit nem hanyagolhat el, amit nem helyettesíthet mással.
Fontosnak tartjuk, a gyermek alapvető szükségleteinek kielégítését, mert addig egyáltalán nem fejleszthető a gyermek, amíg nincs biztonságérzete, komfortérzete, amíg valamennyi testi szükséglete ki nincs elégítve. Ebből következően az óvodai csoportban biztosítjuk, hogy a gyermekek kellemes, jó légkörben, várakozás és sorakoztatás nélkül, szükségleteiknek megfelelően végezhessék a tisztálkodással, a WC használatával, az öltözködéssel, az étkezéssel kapcsolatos teendőket. Biztosítjuk számukra a higiénés feltételeket, pl. folyékony szappan használatával. A folyamatos tízóraival is szükségleteikre figyelünk, hiszen a gyermekek korai érkezése az óvodába, és az otthoni reggeliztetés hiánya ezt szükségessé teszi. Nem az a célunk, hogy a gyermek helyett, a gyermeket kiszolgálva, mindent a felnőttek végezzenek el, hanem az, hogy megtanulja önállóan ellátni magát a gyermek.
- Az egészséges életmódra nevelés feltételei
Az egészséges életmódra nevelés mai életünkben felértékelődött, fontossága hosszú távon meghatározza a felnövő gyermekek önmaguk által kialakított életstílusát. Az egészséges életmód magába foglalja a környezettel való harmonikus együttélést, a természet szeretetét és védelmét.
Ismert tény, hogy a mozgásöröm és a szellemi fejlődés egymással szoros kapcsolatban áll. A gyermekek mozgásának fejlesztése örömforrás és alkalmas lehetőség az esetleges mozgáshibák korrigálására is. Az optimális mozgásfejlődéshez biztosítjuk a szükséges mozgáslehetőségeket, mégpedig az egyéni sajátosságok figyelembe vételével. Minden adódó lehetőséget kihasználunk a nap folyamán a mozgásra. Óvodánk nappali részében elhelyezett Tini-kondi és a bordásfal, sokoldalú, változatos lehetőséget biztosít a mozgástevékenységre. Az Általános Iskola közeli tornatermében, a gyermekeknek (heti egy alkalommal, minden héten más csoport,) olyan képességek fejlesztésére van lehetőségük, amelyek nagy teret igényelnek.
Fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek minél több időt töltsenek el a szabad levegőn: A napfény, a levegő, a víz, az eső, is edzi, erősíti őket. Természetesen az időjárásnak megfelelő ruházatra van szükség, kint az udvaron és bent az épületben. Törekszünk arra, hogy az udvaron különböző játékeszközök, tornaszerek, építmények, tegyék lehetővé a gyermekek sokoldalú mozgásigényének kielégítését. A nyári zuhanyozás, és téli szánkózás biztosítja a kellemes kikapcsolódást és örömöt.
Gyakori sétákat, kirándulásokat tervezünk a szabad természetben, a közeli játszótérre, a Bakér partjára. A természet szépségeinek élvezete, a szabad természetben való játék öröme, a mozgás szabadsága, a mozgást követő pihenés és nyugalom - ami nem biztos, hogy alvást is jelent- a legbiztosabban vezeti a gyereket a természet szeretetéhez. Az óvodapedagógus tudatosságának abban is meg kell nyilvánulnia, hogy gondosan válassza meg, a helyszíneket hívja fel a figyelmet, a környezet megóvásának fontosságára. A séták alkalmával, a párosával haladást csak addig követeljük meg, amíg a gyermekek biztonsága, testi épségének megóvása, ezt igényli. Mindig alkalmat adunk a szabad és önálló mozgásra, futkározásra. A játék, kirándulás célját és ezzel együtt időtartamát a gyermekcsoport életkori sajátosságaihoz igazítjuk. A túlterhelő, fárasztó menetelést kerüljük. Az óvoda udvarán lévő virágoskert és a családoknál végzett kerti munka, ugyancsak alkalmas a mindennapi, komoly mozgást igénylő tevékenységre.
A szokásrendszer alakításával azt akarjuk elérni, hogy a tevékenységhez szükséges eszközök bármikor rendelkezésére álljanak a gyermekeknek, és tevékenységüket ne korlátozzuk, vagy szabályozzuk be.
Az egészséges életmód szokásainak kialakításában fontos szerepet kap a helyes táplálkozás szokásainak kialakítása és étkezés körülményeinek, esztétikumának biztosítása. Igyekszünk gyümölcsökkel kiegészíteni a napi óvodai ellátást.
Minden évben megszervezzük az egészségnapot, ahol lehetőség nyílik szülőnek, orvosnak, esetleg pszichológusnak a találkozásra, előadás meghallgatására.
A mindig tiszta, szép asztalterítők, étkezőedények, a szalvéták, az asztaldíszek stb. fokozzák az étkezés pozitív hatását és nevelő értékét. Az étkezés közbeni halk beszélgetés, a kultúrált étkezési szokások elsajátítása pedig tovább fokozza, az egész tevékenységhez kapcsolódó, pozitív hatást. A gyermek nem megérti, hanem megérzi ennek a miliőnek, a jótékony hatását és megőrzi magában, a későbbi életében is.
Az óvodapedagógus feladatai a tevékenységeken alapuló nevelés feltételeinek megteremtésében:
- A gyermekek gondozása, testi szükségletük, mozgásigényük kielégítése.
- A gyermekek egészségének védelme, edzettségének biztosítása, óvása, megőrzése.
- A gyermekek fejlődéséhez szükséges egészséges, nyugodt, derűs, esztétikus környezet biztosítása.
- Életmódbeli szokások kialakítása.(testápolás, étkezés, öltözködés stb.)
- Példamutató magatartás a felnőttek részéről.
- A környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása (egészségének óvásával, megőrzésével, étkezéssel, a betegség megelőzéssel, egészségmegőrzéssel)
- Megfelelő szakemberek bevonásával - a szülővel, az óvodapedagógussal együttműködve - speciális gondozó, prevenciós és korrekciós testi, lelki nevelési feladatok ellátása.
A fejlődés várható eredménye óvodáskor végére:
v Igényükké válik, és önállóan végzik saját személyükkel kapcsolatos tisztálkodási, öltözködési, étkezési teendőket és azt az óvodán kívül is alkalmazzák.
v A testápolási szokásoknak megfelelően a gyermekek teljesen önállóan, felszólítás nélkül tisztálkodnak, fogat mosnak, fésülködnek.
v Figyelmeztetik egymást a hiányosságokra.
v A tisztálkodási eszközökre vigyáznak, helyére teszik.
v Zsebkendőjüket önállóan használják köhögésnél, tüsszentésnél egyaránt.
v Önállóan eldöntik, hogy mennyi ételt fogyasztanak, önállóan töltenek vizet a kancsóból.
v Készségszinten használják az evőeszközöket, és a szalvétát.
v Esztétikusan terítenek, higiénikusan étkeznek.
v Étkezés közben halkan beszélgetnek.
v Teljesen önállóan öltöznek.
v A ruhájukat esztétikusan, összehajtva a polcra helyezik.
v A ruhájukat ki-begombolják, cipőjüket bekötik.
v A környezetükben igyekeznek mindenütt rendet tartani.
v Ügyelnek saját külsőjükre, melyben megjelenik a szépre, ízlésesre törekvés.
v Igényükké válik a rendszeres mozgás, a szabadban való tartózkodás, séta, kirándulás és ez beépül szokásrendszerükbe.
v Képesek mozgásigényük szándékos irányítására.
v A szabadban végzett számtalan tevékenység által a gyermekek kiegyensúlyozottá, edzetté, testileg-lelkileg-szellemileg teherbíróvá válnak, felkészülté az iskolai életre.
v Képesek szükségleteik felismerésére, kielégítésére.
v Mozgásuk összerendezett, harmonikus.
v Erőteljesen fejlődik a mozgáskoordináció és a finommotorika.
v A körülményekhez alkalmazkodnak, megfelelően mozognak, tájékozódnak, erejükkel gazdálkodnak.