Minőségirányítási program
2009.09.23. 21:15
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI
PROGRAM
TASS KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT
MÁRK ILONA HÉTSZÍNVIRÁG ÓVODA ÉS MINI BÖLCSŐDE
6098 RÁKÓCZI U. I
Tel./fax:76/357-766
e-mail:postmaster@tassovoda.t-online.hu.
Az IMIP-et jóváhagyta: Alkalmazotti Közösség
Tass Község Önkormányzatának
Képviselő-testülete
Az IMIP-et elfogadta: Szülők Közössége
Intézményi minőségirányítási program
Az intézmény neve: MÁRK ILONA HÉSZÍNVIRÁG ÓVODA ÉS MINI BÖLCSŐDE
Alkalmazotti közösség jóváhagyásának kelte: 2009. május
Fenntartóhoz történt benyújtás kelte: 2009. 05 08
Fenntartó jóváhagyás kelte:
Tervezett felülvizsgálat kelte: 2011
A MIP hatályba lépése: 2009. szeptember 1
Érvényességi ideje: 2011. május 31
Márk Ilona Hétszínvirág Óvoda és Mini Bölcsőde
Minőségirányítási programja
Az intézmény minőségirányítási programja a közoktatást szabályozó törvények, rendeletek ismeretében, azokkal összhangban készült el. A program óvodánk hosszú távra meghatározott minőségi elveit, intézményünk minőségpolitikáját foglalja össze négy éves időintervallumban. Az elkészítés során figyelembe vett és felhasznált jogszabályok:
- 2003. évi LXI. tv. a Közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. módosításáról
- 137/1996.(VIII.28.) kormányrendelet az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjáról
- 23/1997. (VI.4.)MKM rendelet a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelveiről
- 1/1998. (VII.24.) OM rendelet a Kötelező felszerelés- és eszközjegyzékről
- Az oktatási miniszter 3/2002 (II.15.) OM rendelete a Közoktatás minőségbiztosításáról és minőségfejlesztéséről
- Az oktatási miniszter 19/2002.(V.8.) OM rendelete a közoktatási intézmények elhelyezésének és kialakításának építészeti, műszaki követelményeiről.
Az itt megjelölt jogszabályok közül különös tekintettel vettük figyelembe a Közoktatási törvény néhány passzusát, melyeket az egyértelmű megvalósítás érdekében szó szerint is idézünk:
Kt. 40 § (10) pont.
A minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert épít ki és működtet. A minőségpolitikát és a minőségfejlesztési rendszert a közoktatási intézmény minőségirányítási programjában kell meghatározni…
Kt. 40 § (11) pont
Az intézményi minőségirányítási program határozza meg az intézmény működésének hosszú távra szóló elveit és a megvalósítását szolgáló elképzeléseket. Az intézményi minőségirányítási programban kell meghatározni az intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtását…"
1. A minőségirányítási programmal kapcsolatos felelősség, és a program készítése
A minőségirányítási program működtetéséért a Közoktatási törvény 54. § (1) bekezdése értelmében az intézmény vezetője tartozik felelősséggel.
Az intézmény minőségirányítási programját a fenti felelősségi szabály figyelembevételével az intézmény vezetője készítette.
A program elfogadása előtt megtörtént - az 1. számú mellékletben meghatározott - érdekelt szervek véleményének kikérése.
A programot az alkalmazotti közösség a ……………………………………. napon elfogadta.
A program a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé.
2. Az intézmény bemutatása
Az intézmény neve: Márk Ilona Hétszínvirág Óvoda és Mini Bölcsőde
Az intézmény székhelye: 6098 Tass, Rákóczi u. 1.
Az intézmény fenntartója: Tass Polgármesteri Hivatal
Az intézmény típusa: Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde
Az intézmény gazdálkodási jogköre: részben önálló gazdálkodó
A tassi Napközi Otthonos Óvoda 5 csoportos, 120 férőhelyes (maximális létszám), jelenleg 117 gyermeket nevelünk,( ebből 6 fő SNI/a, így összesen 123 gyermekkel számolunk) 14 fő logopédiai megsegítést, 13 fő fejlesztőpedagógiai7fő pszichológiai megsegítésben, 2 fő mozgásterápiában részesül.
4 csoportban maximálisan 25 gyermek, míg a kisebb csoportban 18-20 gyermek helyezhető el, a csoportszoba mérete miatt.
Óvodánk alkalmazottainak száma 13fő, mindannyian főállású dolgozók. Személyi ellátottságunk nem megfelelő.
A demográfiai csökkenés ellenére, óvodánk maximális létszámmal működik.
A családok megváltozott életkörülményeiből adódóan, óvodánkban a társadalom valamennyi rétegének gyermeke jelen van, s ez egészséges szociokulturális összetételt eredményez.
A „tevékenységközpontú” helyi nevelési programunk 3-7 éves gyermekek együttműködési és érintkezési, azaz a kooperáció és kommunikáció képességeinek fejlesztését állítja a nevelés középpontjába.
Intézményünk tevékenységét nevelési programunkban az alábbi alapelvek megfogalmazásával határoztuk meg.
· Gyermekközpontúság: elviekben és a gyakorlatban
· A gyermekek testi – értelmi - érzelmi- és erkölcsi fejlesztése
· Az egyéni differenciált fejlesztés és a képességek- készségek kibontakoztatása
· A másság tiszteletben tartása-elfogadása
· Az egészséges életmód alapjainak kialakítása, és megszilárdítása
· A változatos, nyugodt, folyamatos játéktevékenységek biztosítása
· Tevékenységeken keresztül az egyén fejlettségnek megfelelő ismeretek átadása
· A nevelés elsődlegességének hangsúlyozása
· Családokkal együttműködve a közösség formálása
· Esélyegyenlőség elve
· A gyermekek mindenek felett álló érdekének biztosítása
Alapelveinkhez kapcsolódó céljainkat, céljaink sikerkritériumait, céljainkból következő feladatainkat a helyi nevelési programunk tartalmazza.
3. A minőségirányítási program célja, tartalmi követelményei
A minőségirányítási program - Közoktatási törvény 40. § (11) bekezdés figyelembevételével meghatározott - célja, hogy rögzítse, szabályozza:
- az Intézmény működésének hosszú távra szóló elveit;
- a hosszú távú elvek szerinti működés megvalósítását szolgáló elképzeléseket;
- az Intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a
- vezetési,
- tervezési,
- ellenőrzési,
- mérési,
- értékelési
feladatok végrehajtását,
- a teljesítményértékelés szempontjait és az értékelés rendjét
- a vezetői feladatokat ellátók, továbbá
- a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak vonatkozásában,
- a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszereit, valamint
- a fenntartó minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát.
4. A minőségpolitika
Az intézmény a minőségpolitikáját a Közoktatásról szóló törvény 40. § (10) bekezdése értelmében a feladatai
- hatékony,
- törvényes, és
- szakszerű végrehajtásának
folyamatos javítása, fejlesztése céljából határozza meg.
4.1. A fenntartó elvárásai
Biztosítsák az intézmény törvényes, az adott feltételek mellett lehető legszakszerűbb, legszínvonalasabb és leghumánusabb feladatellátását.
· Törekedjenek a partnerek – gyermek, szülő, pedagógus, fenntartó, társintézmények, szolgáltatók, munkaerőpiaci szereplők stb. – által az intézménnyel szemben támasztott igények tervezett, hatékony, átlátható és ellenőrizhető kielégítésére.
· Folyamatosan, célszerűen és tervezetten fejlesszék humán erőforrásaikat.
· Kutassák fel és aknázzák ki a különböző térségi, országos vagy nemzetközi pályázati lehetőségeket a rendelkezésre álló források bővítése, a feladatellátás színvonalának emelése érdekében.
· Az intézmény vezetői legyenek elkötelezettek a minőségirányítás rendszerének kiépítése és folyamatos működtetése iránt.
· Határozzák meg az intézmény minőségpolitikáját.
· Dolgozzák ki az intézmény saját minőségfejlesztési rendszerét.
· Biztosítsák a működési körzetből érkező gyermekek felvételét, illetve elhelyezését, valamint életkori sajátosságaiknak megfelelő nevelésüket.
· Biztosítsák a működési körzetből érkező valamennyi, a Kt. 24. § (3) bek. hatálya alá tartozó gyermek felvételét és életkori sajátosságaiknak megfelelő nevelését.
· Érjék el, hogy a működési körzetben minél több hátrányos helyzetű családban élő gyermek családja valódi alternatívának tekintse a minél korábbi óvodai beíratást.
· Folyamatosan kísérjék figyelemmel az intézmény területén a gyermekbalesetet esetlegesen előidéző okokat, ezek megszüntetésére haladéktalanul tegyék meg a szükséges intézkedéséket.
· Fordítsanak kiemelt figyelmet a gyermek testi és lelki állapotának javítására, a rendszeres tisztálkodásra, a ruházat, a környezet rendben tartására, ápolására.
· Folyamatosan törekedjenek arra, hogy a pedagógusok és gyermekek, valamint a gyermekek és gyermekek kapcsolataiban minél bensőségesebb, minél családiasabb légkör jellemezze az intézményt.
· Fordítsanak kiemelt figyelmet a csoportszobák, illetve az óvodai környezet esztétikájára, otthonosabbá tételére, valamint e környezet védelmére.
· Fordítsanak kiemelt figyelmet az egyéni képességfejlesztésre, a hátrányok csökkentését szolgáló fejlesztő programok minél hatásosabb végrehajtására, a gyermekek személyiségének fejlesztésére.
· Tervezetten, rendszeresen és ellenőrizhetően tájékoztassák a gyermekek szüleit – részletes és érdemi módon – a gyermek fejlődéséről, adjanak tanácsot, illetve nyújtsanak segítséget a gyermek neveléséhez.
· Tartsanak rendszeres kapcsolatot az illetékes gyermekvédelmi, szociális és egészségügyi intézményekkel, illetve pedagógiai szakszolgálatokkal a gyermekek érdekeit veszélyeztető problémák megoldása érdekében.
Érjék el, hogy az óvodából kilépő gyermekek birtokában legyenek saját ellátásuk képességének, illetve jó eséllyel kapcsolódhassanak be az iskolai tanulás folyamatába.
·
Minőségpolitikai nyilatkozat
v Intézményünk, Tass Község Önkormányzat, Napközi Otthonos Óvodája.
v Az óvodai nevelőmunkánk célja, olyan értékek közvetítése, melyek a gyermekek személyiségére, jövőjére, a családra, a társadalmi környezetre is pozitív hatást gyakorolnak.
v A fenti értékek közvetítése a tevékenységeken keresztül, a személyes példamutatáson, az óvoda egészén keresztül történik.
v Minőségfelfogásunk legfőbb célja, hogy óvodánk pedagógiai és szakmai célkitűzéseinek megfelelően működjön.
v Minőségbiztosításunk, a helyi nevelési programban felvállalt, cél- és feladatrendszert mérhetővé és vizsgálhatóvá teszi.
v Óvodánk vezetése és alkalmazotti köre elkötelezett a minőségfejlesztés iránt, ezért figyelembe vesszük a változó társadalmi környezet és partnereink igényeit.
v A minőségfejlesztés folyamatában alapelvnek tekintjük, hogy az óvoda, nevelési intézmény, így a lehetséges és szükséges mérések ennek megfelelően tervezettek.
v A nevelés-tanulás egymásra ható és egymást feltételező folyamatát kívánjuk a mérésekben tükröztetni.
v Értéknek tekintjük, hogy az óvodás gyermekeknek 3-7 éves korig van lehetőségük a fejlődésre, melyet a túl gyakori méréssel nem kívánunk semmilyen formában befolyásolni.
v Minőségirányítási programunk végrehajtása során arra törekszünk, hogy elkerüljük az iskolásítást, a teljesítményorientáltságot, a túlzott adminisztrációt.
v A célok eléréséhez, a munkatársak teljes körű részvételére és elkötelezettségére alapozunk, s a szervezet valamennyi tagjának tehetségét hasznosítjuk.
v Céljaink elérése érdekében, az érdekelt partnerek elvárásait is megismerve, dolgozzuk ki minőségirányítási programunkat. (fenntartó, iskola, pedagógusok és egyéb dolgozók, gyermekek, és szülők, külső partnerek)
v Feladatainkat tervszerűen, tudatosan végezzük.
4.2. Az Intézmény saját minőségcéljai
Az intézmény saját minőségcéljait a következő szerkezetben, összefüggésben határozza meg:
- minőségcél,
- minőségcélhoz kapcsolódó sikerkritérium,
- indikátor,
- minőségcél megvalósításához ellátandó feladat,
- a megvalósítás időpontja.
Az intézmény minőségcéljait a 2. számú melléklet tartalmazza.
5. Minőségfejlesztési rendszer
Az intézmény a Közoktatásról szóló törvény 40. § (10) bekezdése alapján a minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert
- továbbműködtetjük.
5.1. A minőségfejlesztés célja
A minőségfejlesztés célja annak garantálása, hogy az intézmény a társadalmi és a helyi igényeknek megfelelő közszolgáltatást nyújtja.
5.2. A minőségfejlesztés eszközei
Az intézmény a minőségfejlesztési célok megvalósítása érdekében folyamatos, önértékelésen alapuló minőségfejlesztési tevékenységet folytat.
Önértékelés keretében az intézmény
- azonosítja partnereit,
- folyamatosan nyomon követi a partnerek igényeit,
- folyamatosan méri a partnerek elégedettségét.
5.3. A partnerek azonosítása
Az intézmény folyamatos feladatának tartja partnerei azonosítását. A partnerek azonosítása érdekében rendszeresen felülvizsgálja azokat, mely személyekkel, csoportokkal, intézményekkel jelentős kapcsolatban van.
Az intézmény partnerei a következők
- a fenntartó, (azaz a Tass Községi Önkormányzat)
- az intézmény alkalmazottjai,
- az intézménybe járó gyermekek,
- az intézménybe járó gyermekek szülei,
- intézmények, melyek fogadják az intézményből kikerülő gyermekeket,
- további intézmények, szervek:
- Nevelési Tanácsadó (pszichológus, logopédus, gyógypedagógus)
- Családsegítő Szolgálat,
- Iskolaorvos, védőnő
- Tanítónők
- Hitoktatók
5.4. A partnerek igényeinek nyomon követése
A partnerek igényeinek nyomon követése érdekében gondoskodni kell az igények
- megismeréséről,
- a megismert igények rendszerezéséről, értékeléséről,
- összesítéséről, elemzéséről.
Az igények megismerése különösen az alábbiak szerint történik:
Partnercsoport (partner)
|
Igény megismerés eszköze, formája
|
Rendszeresség
|
Fenntartó.
|
- Fenntartó minőségirányítási programja.
|
- A minőségirányítási program elfogadása, illetve módosítása szerint.
|
Az intézmény alkalmazottjai.
|
- Értekezleten felszólalási lehetőség,
- Írásbeli javaslattétel,
- Intézményi alkalmazotti közösség
javaslatai, kérései,
- Szóbeli vélemény és igény kikérés,
- Kérdőíves igényfelmérés.
|
- Szervezett formában évente legalább 4 alkalom.
|
Az intézménybe járó gyermekek.
|
- Közösségekben elhangzott igények,
- Egyéni igénybejelentések.
|
- Szervezett formában évente legalább 2 alkalommal.
|
Az intézménybe járó gyermekek szülei.
|
- Szülői szervezet által közölt igények,
- Egyéni szülői igénybejelentések,
- Szóbeli vélemény és igény kikérés,
- Kérdőíves igényfelmérés.
|
- Szervezett formában évente legalább 2 alkalommal.
|
Azok az intézmények, melyekbe továbblépnek a gyermekek.
|
- A gyermeket tovább nevelő intézmény vezetőjének, valamint nevelőtestületének igényei.
|
- Alkalmanként.
|
További intézmények.
|
- Intézmények által jelzett szóbeli, írásbeli igények.
|
- Alkalmanként.
|
A megismert igényekről - ha az csak szóbeli közlésből ismert - feljegyzést kell készíteni az igények dokumentálása céljából.
Az igényeket azok jellege alapján csoportosítani kell:
- az igénylők csoportja, valamint
- az igény tartalma szerint.
A kérdőíves igényfelmérés esetében gondoskodni kell
- a megfelelő kérdőívek elkészítéséről (figyelembe véve a kérdőív készítés és összeállítás általános szabályait),
- a kérdőívek begyűjtéséről,
- a kérdőívek kiértékeléséről,
- a kiértékelést követően az összesítésről,
- vizsgálni kell azt, hogy a jelzett igények:
- hogyan viszonyulnak az önkormányzat minőségirányítási programjához,
- hogyan illeszkednek az intézmény minőség céljaihoz,
- mennyire reálisak, teljesíthetőek rövid-, közép- és hosszútávon,
- milyen feladatokat kell ellátni ahhoz, hogy az igények teljesíthetőek legyenek,
- teljesítése milyen költség vonzattal jár, a kiadások kifizetésére lesz-e fedezet stb.
Az igények összesítéséről, értékeléséről tájékoztatni kell az igényt benyújtó partnert, valamint valamennyi, további érdekeltet.
Az igényekkel kapcsolatos fenti feladatok ellátásáról feljegyzéseket kell készíteni.
5.5. A partnerek elégettségének mérése
A partnerek elégedettségének mérése kiemelten fontos, mivel a minőségirányítási program legfőbb célja az, hogy a partnerek elégedettek legyenek az intézmény működésével.
A partnerek elégedettsége különböző módon mérhető le:
Partnercsoport (partner)
|
A partner elégedettségének mérése
|
Rendszeresség
|
Fenntartó
|
- Fenntartó minőségirányítási programjában foglaltak teljesítése érdekében történő elemzések, mérések.
|
- Évente.
|
Az intézmény
alkalmazottjai
|
- Kérdőíves elégedettség mérés,
- Szóbeli vélemény kérés,
- A nevelőtestület által megfogalmazott elégedettség,
- Dolgozói fluktuáció.
|
- Észrevételek, vélemények értékelése évente 2 alkalommal,
- Fluktuáció mutatójának mérése évente 1-szer.
|
Az intézménybe
járó gyermekek
|
- Szóbeli vélemény kikérés.
|
- Szervezett formában évente legalább 1 alkalommal.
|
Az intézménybe
járó gyermekek szülei
|
- Szóbeli vélemény kikérés,
- Kérdőíves elégedettség felmérés.
|
- Szervezett formában évente legalább 1 alkalommal.
|
Azok az intézmények,
melyekbe továbblépnek
a gyermekek
|
- A gyermeket tovább nevelő intézmény vezetőjének, valamint
testületének észrevétele,
- A gyermekek tanulmányi eredményei.
|
| | |