TASS KÖZSÉG OVODÁJÁNAK HONLAPJA
TASS KÖZSÉG OVODÁJÁNAK HONLAPJA
Hírek, képek, események
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Pedagógiai program 6
Pedagógiai program 6 : Pedagógiai program 6

Pedagógiai program 6

  2010.07.26. 10:51

 

IV. SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK
 

 

 
A sajátos nevelési igényű gyermekek nevelése az alábbiak figyelembevételével kerül megvalósításra:
 

Általános elvek:

-         A sérült kisgyermek harmonikus személyiség-fejlődését az eredményeit, sikeres próbálkozásait értékelő, másságát elfogadó környezet segíti;
-         A sajátos igényű gyermek iránti elvárást fogyatékosságának jellege, súlyosságának mértéke határozza meg; terhelőképességét biológiai állapota, esetleges társuló fogyatékossága befolyásolja; a sajátos nevelési igényű kisgyermek, egyes területeken kiemelkedő teljesítményre is képes lehet, ennek felismerése és gondozása kiemelt feladatot jelent.
-         Az óvodai nevelés a sajátos nevelési igényű gyermeknél is a nevelés általános célkitűzéseinek megvalósítására törekszik; a nevelés hatására a sérülés arányában a sajátos nevelési igényű kisgyermeknél is ki kell alakulnia az alkalmazkodó készségnek, az akaraterőnek, az önállóságra törekvésnek, az együttműködésnek; ennek érdekében a napirend során mindig csak annyi segítséget kapjon a gyermek, hogy önállóan tudjon cselekedni;
-         A sajátos nevelési igényű gyermek óvodai nevelésének sajátossága, hogy az egész napos tevékenység a különleges gondozási igény kielégítését is szolgálja a csoportos, kiscsoportos vagy egyéni formában; ennek érdekében a sérülés-specifikus módszerek, terápiák, technikák szakszerű elválasztása és alkalmazása szükséges, és indokolt lehet speciális eszközök használata, így a segédeszközök elfogadtatása, következetes használata és megőrzése a nevelés folyamatos feladata.
-         A különböző gondozási igényből adódó feladatok végrehajtásánál törekedni kell arra, hogy a nem vagy kevésbé sérült funkciók differenciáltabb működésének tudatos fejlesztésével bővüljenek a kompenzációs lehetőségek;

A fejlesztés rövid távú céljait minden esetben a fejleszthetőséget tükröző gyógypedagógiai-orvosi-pszichológiai komplex vizsgálat diagnózisára, javaslataira kell építeni; a multiszenzorális fejlesztés magába foglalja a vizuális, akusztikus, taktilis mozgásos észlelés folyamatait, a motoros képességek, a beszéd és nyelvi készségek fejlesztését; az egyes fogyatékossági típusnak megfelelően más-más területen kap nagyobb hangsúlyt.

 


 

A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK KÖZÜL AZ ÓVODÁNKBAN:
-         A gyengén látó (kancsal, szemüveges)
-         Az enyhébb fokban hallássérült, nagyothalló, de hallókészülékkel jól halló gyermeket
-         A tanulásban akadályozott, enyhe értelmi fogyatékos gyermekeket
-         S a beszédfogyatékos gyermekeket fogadja.
 
A látássérült gyermek speciális fejlesztése:
Ø     Szemüveges: Ha a segédeszköz a gyermek látását 100%-ra vagy azt megközelítőleg javítja, teendő nincs, csak annyi hogy szemüvegét hordja, s az karcmentes legyen.
Ø     Kancsal: A takart szemű kisgyermeknél legfontosabb teendő, a takarás következetes, szigorú megkövetelése. A jó szem letakarásával a gyermek átmenetileg gyengén látóvá válik, ezért erre az időszakra is érvényes mindaz, ami a gyengén látó gyermekre.
Ø     Gyengén: -látónak nevezzük azokat a gyermekeket, akiknek a jobban látó szemen a szemüveggel korrigált látása a 100% ép látásmód csupán 10-30%.
A gyengén látó gyermek kiemelt területei:
  •       A látásnevelés (a látásmaradvány használatának megtanítása, a távoli és közeli környezetben.)
  •       A nagymozgás fejlesztése (térbeli tájékozódás felhasználásával, mozgáskoordináció, mozgásbiztonság)
  •       A finommozgás fejlesztése (a kézügyesség fejlesztése)
  •       A látás-mozgáskoordináció fejlesztése.
A gyengén látó gyermek gondolkodás és beszédfejlődését a látásos élmények hiányossága jelentősen befolyásolja, ezért különösen fontos a környezet vizuális megismerése.
Ø      Az enyhébb fokban hallássérült – nagyothalló gyerekek
Az óvodai fejlesztésben hangsúlyt kap a nyelvi kommunikáció megindítása, a kommunikációs igény és tevékenység állandó erősítése, a szókincsfejlesztés, a színtaktikai elemek nyelvhasználatba építése, a beszédérthetőség folyamatos javítása, melynek eredményeként a nagyothalló gyerekek különböző mértékben közelítik meg a halló társak nyelvi teljesítményét.
A fentiek feltétele a gyermeket körülvevő környezet minden elemében, a nyelvi kommunikáció szituatív alkalmazása, szükség esetén a beszédértést és a konkrét megnyilvánulást segítő egyéb eszközrendszerek használata, valamint a családi szociális háttér bekapcsolása a kommunikáció fejlesztés rendszerébe.
Ø      A tanulásban akadályozott, enyhe értelmi fogyatékos gyermekek fejlesztése:
Célja: a sajátos nevelési igényből eredő hátrányok csökkentése és személyiségük kibontakoztatása.
Meghatározó az integrációban, a többi gyermekkel együtt történő nevelés. A spontán tanulást, a társakkal történő együttműködést, a kommunikáció fejlődését segíti, a számtalan élmény és minta, amelyet a kortárs csoportban megél.
Az óvodai nevelés során a gyermek szükségletei szerint folyamatos fejlesztőpedagógiai vagy gyógypedagógiai logopédiai, pszichológiai, mozgásterapeuta megsegítésről gondoskodunk, hogy iskolás korra rendelkezzen azokkal a készségekkel, képességekkel, jártasságokkal, amellyel elkezdheti iskolai tanulmányit.
Ø      A beszédfogyatékos, akadályozott beszédfejlődésű gyermek:
Fejlesztésénél az anyanyelvi nevelés központba állítható speciális terápiákat alkalmazó intenzív, komplex nevelési környezetben valósítható meg. Az óvodai nevelés során, az anyanyelvi nevelés, a mozgás, a kommunikáció ill. a vizuómotoros koordinációs készség fejlesztése alapozhatja meg a tanulási zavarok megelőzését, speciális terápiák alkalmazásával. (dyslexia prevenció, dyscalculia prevenció, grafomotoros fejlesztés stb.)
Ø      Pszichés fejlődés zavar miatt akadályozott gyermek:
A zavar, valamely szükséglet kielégületlensége miatt alakul ki, s amennyiben ez tartós ideig fennáll, akkor a szervezet rendellenes megnyilvánulást produkál. Fontos számunkra, a pszichés zavarok időbeli felismerése, s mielőbbi szakemberhez való irányítása, hogy a gyermek kielégítetlen szükségletét pótolhassuk.
Biztosítjuk, a gyermek számára a nyugodt, kiegyensúlyozott óvodai légkör.
 
A sajátos nevelési igényű gyermekek fejlődésének várható eredménye óvodáskor végére:

A gyermek személyiségének fejlesztését az óvodapedagógus, logopédus és/vagy a fejlesztőpedagógus, oly módon segíti, hogy a neki megfelelő iskolatípusba meg kezdhesse tanulmányait.

 

 
Naptár
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Pontos idő
 
Számláló
Indulás: 2009-09-23
 
Kedvenc linkjeink
 

Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!